lördag 13 februari 2010

En vanlig lördag

Minusgrader och snöfall till trots var vi ute och sprang tidigare i dag, C och jag. Det var jättefint ute, med lite snö på marken och is på sjön i Montsourisparken. Det var längesen vi sprang tillsammans, men det ska det bli ändring på! När det går mot varmare och ljusare tider blir det kanske lite lättare att motivera sig. I övrigt intet nytt. Om en stund ska vi ta en tur till centre ville. Luxembourgparken, Tuilerierna, vi får se var vi hamnar. Hade tänkt göra semlor, men vi har inte tillräckligt med vetemjöl så det får bli i morgon i stället.

Problemet med att göra semlor här är konstigt nog grädden. Jag föreställer mig att fransmännen är väldigt noga med att använda naturliga ingredienser, men här är det svårt att hitta tillräckligt fet flytande grädde, utan tillsatser. De fetaste ligger på omkring 30 procent, men innehåller emulgerings- och stabiliseringsmedel, vilket kanske känns lite onödigt. UHT-behandlad grädde, som man oftast ser i butikerna, är väldigt svårvispad, särskilt om man inte har elvisp. Åh. Jag saknar min elvisp. Och matberedare.

2 kommentarer:

Emma sa...

Som den finländare jag är tänkte jag att "vad tusan ska hon ha grädde i semlorna för".. Sen gick det upp ett litet ljus.. Fastlagsbullar :D

Elin sa...

Underbart! Jag hade nästan glömt bort att semlor för dig betyder något helt annat :)